Preview

Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion

Advanced search

Radicalization as a Factor of the First Russian Neo-Pagans’ Worldview Formation (1970–1980s)

https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-2-52-70

Abstract

The article discusses the hypothesis of the emergence of Russian Neo-Paganism from right-wing conservative political Orthodoxy because of radicalization through the strengthening of its anti-Semitic component. Relationships and common elements of the worldview that united the first neo-pagan ideologues A.M. Ivanov (Skuratov), V.N. Emelyanov, A.A. Dobrovolsky and the Orthodox far right are traced. Based on some facts of their biographies, the article suggests the possible reasons for their radicalization and distancing from both Orthodox conservatives and liberal dissidents.

The main reason for the radicalization of the anti-Semitic discourse of the Neo-Pagans is its biologization, which partly continued the tradition of pre-revolutionary thought, but also introduced some ideas that stemmed from the ethnological primordialism that prevailed in Soviet scholarship. “Jewry” thus defined became an eternal and unchanging destructive force in history, and Christianity that arose in its midst became an instrument for the destruction of “Aryan” cultures.

The formation of the “image of the enemy” in the first neo-pagan ideologists’s works is considered in this article through the prism of Rene Girard’s concept of “texts of persecution”. Conclusions are drawn regarding their structure based on the mythological logic and the fundamental role in the formation of the neo-pagan worldview.

About the Author

N. A. Kutyavin
Udmurt State University
Russian Federation

Nikita A. Kutyavin, postgraduate student

bld. 1, Universitetskaya str., Izhevsk



References

1. Aitamurto, K. (2016) Paganism, Traditionalism, Nationalism: Narratives of Russian Rodnoverie. NY, L.: Routledge.

2. Бесков А.А. Причины возникновения феномена русского неоязычества // Известия Иркутского государственного университета. (Серия «Политология. Религиоведение». 2017. Т. 21. С. 169–179. [Causes of the Emergence of the Phenomenon of Russian Neo-Paganism.]

3. Кавыкин О.И. «Родноверы». Самоидентификация неоязычников в современной России. М.: Институт Африки РАН, 2007. [The “Rodnovers”. Self-Identification of Neo-Pagans in Contemporary Russia]

4. Шиженский Р.В. Проблема генезиса современного русского язычества в работах российских исследователей // Indigenous religions. «Русь Языческая»: этническая религиозность в России и Украине ХХ–XXI вв. / Сост. и общ. ред. Р.В. Шиженский. Н. Новгород: НГПУ, 2010. С. 18–41. [The Problem of the Genesis of Contemporary Russian Paganism in the Works of the Russian Researchers]

5. Шнирельман В.А. Русское родноверие: неоязычество и национализм в современной России. М.: Изд-во ББИ, 2012. [Russian Rodnoverie: Neo-Paganism and Nationalism in Contemporary Russia]

6. Aitamurto, K. (2006) “Russian Paganism and the Issue of the Nationalism: A Case Study of the Circle of Pagan Tradition”, Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies 8 (2): 184–210.

7. Забияко А.А. «Слово мое – разящий меч»: феномен религиозно-художественного радикализма // Религиоведение. 2013. № 1. С. 159–172. [“My Word is a Striking Sword”: the Phenomenon of Religious-Artistic Radicalism]

8. Осипов В.Н. Корень нации. Записки русофила. М.: Алгоритм, 2008. [The Root of the Nation. Notes of the Russophile]

9. Тагиефф П.А. Протоколы сионских мудрецов. Фальшивка и ее использование. М.: Мосты культуры; Гешарим, 2011. [Protocols of the Elders of Zion. Fake and its Use]

10. Акунов В. То, что осталось в моей памяти о «Памяти». URL: http://monpartya-mos.ru/to-chto-ostalos-v-moej-pamyati-o-pamyati-vol-fgang-akunov/ (Дата обращения: 15.01.2019) [What Remains in my Memory of “Memory”]

11. Кузнецов М.Н. Российское неоязычество. История, идеи, мифы. Рязань: Зерна-Слово, 2018. [Russian Neo-Paganism. History, Ideas, Myths]

12. Шиженский Р.В. Философия доброй силы: жизнь и творчество Доброслава (А.А. Добровольского). Н. Новгород: Типография «Поволжье», 2014. [The Philosophy of Good Power: Life and Work of Dobroslav (A.A. Dobrovolsky)]

13. Бразертон Р. Недоверчивые умы. Чем нас привлекают теории заговоров. М.: Альпина нон-фикшн, 2017. [Suspicious Minds. Why we Believe the Conspiracy Theories]

14. Слово Нации // Антология самиздата. Неподцензурная литература в СССР. 1950–1980-е. Т. 2 / Под общ. ред. В.В. Игрунова / Сост. М.Ш. Барбакадзе. М.: Междунар. ин-т гуманит.-полит. исследований, 2005. С. 362–368. [The Word of the Nation]

15. Емельянов В.Н. Десионизация. М.: Русская Правда, 2005. [Dezionization]

16. Молотов И. Черная дюжина. Общество смелых. М.: Центрполиграф, 2017. [The Black Dozen. Society of the Brave]

17. Каминская Д.И. Записки адвоката. М.: Новое издательство, 2009. [The Lawyer’s Notes]

18. Иванов А.М. Тайна двух начал. Происхождение христианства. URL: https://velesova-sloboda.info/christ/ivanov-tayna-dvuh-nachal.html (Дата обращения: 15.01.2019) [The Mystery of the Two Beginnings. The Origin of Christianity]

19. Данилевский Н.Я. Россия и Европа. Эпоха столкновения цивилизаций. М.: Алгоритм, 2014. [Russia and Europe. The Era of the Clash of Civilizations]

20. Шнирельман В.А. Советский парадокс: расизм в стране «дружбы народов»? // Расизм, ксенофобия, дискриминация. Какими мы их увидели… / Сб. статей; сост. и отв. ред. Е. Деминцева. М.: Новое литературное обозрение, 2013. C. 97–114. [The Soviet Paradox: Racism in the Country of “friendship of nations”?]

21. Иванов А.М. Христианская чума. URL: https://velesova-sloboda.info/christ/ivanov-hristianskaya-chuma.html (Дата обращения: 15.01.2019) [The Christian Plague]

22. Добровольский А.А. Стрелы Ярилы. URL: https://dobroslavv.blogspot.com/2018/02/blog-post_4.html (Дата обращения: 19.02.2019) [Yarila’s Arrows]

23. Жирар Р. Козел отпущения. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2010. [The Scapegoat]

24. Зимбардо Ф. Эффект Люцифера. Почему хорошие люди превращаются в злодеев. М.: Альпина нон-фикшн, 2017. [The Lucifer Effect. Understanding how Good People Turn Evil]


Review

For citations:


Kutyavin N.A. Radicalization as a Factor of the First Russian Neo-Pagans’ Worldview Formation (1970–1980s). Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion. 2019;(2):52-70. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-2-52-70

Views: 335


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-4158 (Print)