From the History of the Spaso-Guslitsky Monastery under Hegumen Parthenii (Ageev)
https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-1-93-100
Abstract
The article presents a biography of the monk Parthenii Ageev, the hegumen (prior) of the Spaso-Preobrazhensky monastery in Guslitsy, outside Moscow. The biography includes historical and legendary elements about the hegumen and monastery itself. The chronological focus is mid-nineteenth century. Most of the sources come from the Central Moscow City Archive.
References
1. Московский листок. 1916. № 189. 17 августа. [The Moscow Leaflet].
2. Хлебников Г., игумен. Третье рождение древней обители // Московские епархиальные ведомости. 1998. № 9–10. [The third birth of an ancient abode // Moscow eparchial bulletin].
3. Глушкова В.Г. Монастыри Подмосковья. М., 2008. [The monasteries of the Moscow region]
4. Сказание о начале и настоящем положение Спасо-Преображенского Гуслицкого монастыря. М., 1863. [The story about the beginnings and the current state of the Spaso-Preobrazhensky monastery of Guslitsy].
5. Пимен, архим. Биографический очерк настоятеля Свято-Никольского Угрешского монастыря. М., 1998. [A biography of the hegumen of Saint-Nicholas monastery in Ugreshi].
6. Московские епархиальные ведомости. 1878. № 25. [Moscow diocesan bulletin].
7. Русские ведомости. 1868. № 80. [The Russian Newsletter]
8. Мельников Ф.Е. Краткая история Древлеправославной (старообрядческой) Церкви. Барнаул, 1999. [A short history of the Russian Old-Rite Church].
9. Церковь. 1910. № 43. [The Church].
10. Гуслицкий монастырь // Богородская речь. 1911. № 33. [The Guslitsy monastery // The Word of Bogorodsk].
11. Воспоминания архимандрита Пимена // Чтения в Императорском обществе истории и древностей российских. Кн. 1. М., 1877. [The Memoirs of the archimandrite Pimen // Readinng in the Imperial society of the Russian antiquities. Book 1].
Review
For citations:
Mikhailov S.S. From the History of the Spaso-Guslitsky Monastery under Hegumen Parthenii (Ageev). Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion. 2019;(1):93-100. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-1-93-100