Preview

Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion

Advanced search

The Khristovshchina in the Eighteenth Century: a Moscow Community of Andryan Petrov

https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-1-31-47

Abstract

The article studies beliefs and practices of a Moscow community of khristovery in the first half of the eighteenth century. The study draws upon the archival materials from the First and Second inquiry commissions about schismatics, dealing with the cases of the sect’s particular members such as Nastasia Karpova (1733) or Daria Khavanskaia (1745). The beliefs and practices of the khristovery are analyzed in the context of the Russian Orthodox culture and vernacular religiosity.

About the Author

X. T. Sergazina
Russian State University for the Humanities
Russian Federation

Xenia Т. Sergazina, PhD in History, Associate Professor

Miusskaya pl., 6, GSP-3, Moscow



References

1. Панченко А.А. Хлыстовщина и скопчество: фольклор и традиционная культура русских мистических сект. М., 2004. [Khristovshchina and Skoptsys: Folklore and traditional culture of the Russian mystical sects].

2. Нечаев В.В. Дела следственных о раскольниках комиссий в XVIII веке // Описание документов и бумаг, хранящихся в Московском архиве министерства юстиции. Кн. 6. М., 1889. C. 77–199. [The records of the investigation commissions on schismatic // A description of documents from the Moscow archive of the Ministry of Justice. Book 6].

3. Чистович И.А. Дело о богопротивных сборищах и действиях // Чтения в императорском обществе истории и древностей российских. 1887. Кн. 2. Отд. I. С. 1–89. [The records on sacrilegious meetings and actions // Readings in the Imperial Society of the history of Russian antiquities].

4. Есипов Г. Раскольничьи дела XVIII столетия, извлеченные из дел Преображенского приказа и Тайных розыскных дел канцелярии. Т. 1. СПб., 1861; Т. 2. СПб., 1863. [The records of the Commission on the Church schism from the Secret chancellery of the investigation].

5. Есипов Г. Люди старого века. Рассказы из дел Преображенского приказа и Тайной канцелярии. СПб., 1885. [People of the old century. Stories from the records of the Preobrazhenski department and the Secret Chancellery].

6. Есипов Г. Тяжелая память прошлого. Рассказы из дел тайной канцелярии. СПб., 1885. [The hard memory of the past. Stories from the records of the Secret Chancellery].

7. Есипов Г. Тайная канцелярия: Из дел Преображенского приказа и Тайной канцелярии. СПб., 2010. [Secret Chancellery. From the record of the Preobrazhenski department and the Secret Chancellery].

8. Лавров А.С. Колдовство и религия в России. 1700–1740 гг. М., 2000. [Witchcraft and religion in Russia].

9. Смилянская Е.Б. Волшебники. Богохульники. Еретики. Народная религиозность и «духовные преступления» в России XVIII в. М., 2003. [Sorcerers, blasphemers, and heretics. Popular religiosity and “spiritual crimes” in the 18th century Russia].

10. Берман А.Г. Мистические секты в Среднем Поволжье в XVIII–XX веках. Чебоксары, 2004. [Mystical sects in Middle Volga region in the 18–19th centuries].

11. Clay E. The Theological Origins of the Christ-Faith (Khristovshchina) // Russian History / Histoire Russe. 1988. Vol. 15. No. 1. P. 21–42.

12. Clay E. God’s People in the Early Eighteenth Century. Clay E. The Uglich Affair of 1717 // Cahiers du monde Russe et Soviétique. Vol. XXVI (I). 1985. P. 69–124.

13. Clay E. Traders, Vagabonds, Incarnate Christs, and Pilgrims: The Religious Network of Danilo Filippov, 1650–1850 // Poverty and Prosperity in the Middle Ages and Renaissance. Phoenix, 2012. P. 225–240.

14. Clay E. The “Quaker Heresy” in Siberia // Canadian-American Slavic Studies. 2017. № 51. P. 122–136.

15. Алленов А. Н. Скопцы и тексты: к исследованию прочтения одной книги // Вестник ТГУ. 2015. Вып. 5. С. 75–79. [Skoptsys and texts: to the study of how to read one book].

16. Львов А. Cоха и Пятикнижие: русские иудействующие как текстуальное сообщество. СПб., 2011. [The Plow and the Pentateuch: the Russian Judaisers as a textual community].

17. Сергазина К.Т. «Хождение вкруг»: религиозные практики первых общин христоверов. М.; СПб., 2017. [Walking in Circle: Ritual Practices of the First Communities if the Khrisovers].

18. Сергазина К.Т. Поминки на двадцатый день: прижизненное и посмертное почитание Прокопия Лупкина // Наука о религии в XXI веке: традиционные методы и новые парадигмы. Сборник статей и докладов. Материалы Второго конгресса российских исследователей религии «Наука о религии в XXI веке: традиционные методы и новые парадигмы». Санкт-Петербург, 20–22 ноября 2014 года. СПб., 2014. С. 275–291. [Wake ceremony on the twentieth day: life and post-mortem warship of Prokopii Lupkin // Science and religion in the twenty-first century: traditional methods and new paradigms. A collection of papers of the Second Russian congress of religious studies, St. Petersburg, 2014].

19. Сергазина К.Т. Отставной стрелец Прокопий Лупкин и его последователи в Москве первой половины XVIII века // Труды Государственного Эрмитажа. Т. 83. Материалы научной конференции «Петровское время в лицах – 2016». СПб.: Издательство Государственного Эрмитажа, 2016. С. 297–305. [Retired strelets Prokopii Lupkin and his followers in Moscow in the first half of the eighteenth century // Works of the State Hermitage museum. Vol. 83. Papers of the conference “Peter the Great’s time in persons–2016”].

20. Сергазина К.Т. Прокопий Лупкин и Иван Суслов: святые, богохульники, лжехристы, антихристы? // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2017. № 2 (35). С. 105–122. [Prokopii Lupkin and Ivan Suslov: Saints, Blasphemers, Pseudo-Christs, or Antichrists? // State, Religion, and Church in Russia and Abroad].


Review

For citations:


Sergazina X.T. The Khristovshchina in the Eighteenth Century: a Moscow Community of Andryan Petrov. Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion. 2019;(1):31-47. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-1-31-47

Views: 726


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-4158 (Print)