Preview

Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion

Advanced search

Possessed with dance: mystery plots in Russian modernist ballet

https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-3-132-149

Abstract

In 1910 in Russia, two ideas were simultaneously conceived and developed: one of the «Rite of Spring» and the other, less known, of the ballet, «Alaley and Leyla». The former was staged in Sergey Diaghilev’s enterprise in Paris, 1913, whereas the idea for the latter came from the theatre director, Vsevolod Meyerhold, supported by the director of the Imperial theatres in Petersburg and a wealthy patron, Mikhail Tereshchenko. The scripts for both ballet were compiled with participation of the writer Aleksey Remizov, a connoisseur of the ancient Russian mythology. Diaghilev’s group started working on the «Rite of Spring» almost simultaneously with Meyerhold’s team, in the spring of 1910 and, until 1912, the two groups worked in parallel. While writing the script for Meyerhold, Remizov consulted Diaghilev about ancient Slavic mythology, and Michel Fokine was choreographer for both of them. In the circumstances, it was impossible for both groups to keep their work secret and mutual influences were unavoidable. The genre of ballet-mystery contributed towards the ‘sacred mystery theatre’ which was in part conceived as neo-rituals for the revival of Christianity at the turn of the nineteenth and twentieth centuries.

About the Author

I. E. Sirotkina
Institute for the History of Science and Technology, of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Irina E. Sirotkina - Cand. of Sci. (Psychology), PhD (Sociology).

bld. 14, Baltiyskaya st., Moscow, 125315



References

1. Сироткина И.Е. Кто придумал «Весну»? // Научный вестник Москвоской консерватории. 2015. № 1(20). С. 58-69. [Who thought up the Spring?].

2. Век «Весны священной» - век модернизма / Сост. П. Гершензон, О. Манулкина. М.: Большой театр, 2013. [The century of the Rite of spring - the century of modernism].

3. Нижинская Б. Ранние воспоминания. Ч. 2. М.: Артист. Режиссер. Театр, 1999. [Early memoires].

4. Рерих Н.К. Из литературного наследия / под ред. М.Т. Кузьминой. М.: Изобразительное искусство, 1974. [From the literary heritage].

5. Мережковский Д.С. В тихом омуте. Статьи и исследования разных лет. М., Советский писатель, 1991. [Still waters. Essays and etudes from various years].

6. Фаликов Б.З. Величина качества. Оккультизм, религии Востока и искусство XX века. М.: НЛО, 2017. [The amount of quality. Occultism, oriental religions and art in the twentieth century].

7. Пащенко М.В. «Русский Ницше» и «русский Вагнер» // Вопросы философии. 2015. Выпуск 6. С. 100-110. [‘Russian Nietzsche’ and ‘Russian Wagner’].

8. Гаспаров М.Л. Занимательная Греция. Рассказы о древнегреческой культуре. М.: Новое литературное обозрение, 2000. Gasparov M.L. (2000) [Entertaining Greece. Stories of ancient Greek culture].

9. Сироткина И. Свободное движение и пластический танец в России. М.: Новое литературное обозрение, 2012. [Free movement and early modern dance in Russia].

10. Евреинов Н.Н. Откровение искусства / Изд-е подготовила К. Пьералли. СПб.: Издательский дом «Мир», 2012. [The revelation of art].

11. Рыбаков Б.А. Язычество Древней Руси. М.: Наука, 1987. [Paganism in ancient Rus’].

12. Ремизов А.М. Русалия. Собрание сочинений. Т. 12. СПб.: Изд-во «Росток», 2016. [Selected works]. Vol. 12. Sankt-Peterburg: Rostok.

13. Фельдман О.М. О неосуществленном замысле русалии «Лейла и Алалей» // Мейерхольд и другие. Документы и материалы. Мейерхольдовский сборник. Выпуск второй / ред.-сост. О.М. Фельдман. М.: ОГИ, 2000. С. 133-134. [On the unrealized idea of the rusalia, Alaley andLeyla].

14. Мейерхольд В.Э. «Лейла», балет Ремизова. Схема / подготовка к публ. В.П. Коршуновой и Н.Н. Панфиловой // Мейерхольд и другие. Документы и материалы. Мейерхольдовский сборник. Выпуск второй / ред.-сост. О.М. Фельдман. М.: ОГИ, 2000. С. 155-156. [Leyla, ballet by Remizov, the scheme].

15. Ремизов А.М. Встречи. Петербургский буерак. Paris: LEV, 1981. [Encounters. Petersburg gully].

16. Обатнина Е. А.М. Ремизов. Личность и творческие практики писателя. М.: Новое литературное обозрение, 2008. [Remizov. The person and creative practices of the writer].

17. Ремизов А.М. Лейла. Русалия в четырех картинах с прологом и эпилогом / публ. Л.Я. Дворниковой // Мейерхольд и другие. Документы и материалы. Мейерхольдовский сборник. Выпуск второй / ред.-сост. О.М. Фельдман. М.: ОГИ, 2000. С. 139-155. [Leyla. Rusalia in four pictures with prologue and epilogue].

18. Розанов Ю.В. Драматургия Алексея Ремизова и проблема стилизации в русской литературе начала ХХ века: диссертация на соискание ученой степени кандидата филол.наук. Вологда: ВГПИ, 1994. http://www.book-site.ru/fulltext/dis/ser/tac/dissertacii/rozanov/index.htm (дата обращения 15.05.2013). [Aleksei Remizov’s dramaturgy and the problem of stylization in Russian literature: Dissertation].

19. Вельяшев Вл. «Я Вашу музыку знаю и люблю...» // Наше Наследие. 2004. № 71; http://nasledie-rus.ru/podshivka/7101.php (дата обращения 15.05.2013). [‘I know your music and love it...’].

20. Morton, L. (1979) «Footnotes to Stravinsky Studies: Le Sacre du printemps», Tempo (New Series). Vol. 128: 9-16.

21. Малахиева-Мирович В. Алексей Ремизов. Рассказы // Русская мысль. 1910. № 1. С. 3. [Aleksey Remizov. Short stories].

22. Дунаева Н.Л. М.И. Терещенко. Страница биографии // Из истории русского балета. Избранные сюжеты. СПб: Мин. культуры РФ; Академия русского балета им. А.Я. Вагановой, 2010. С. 77-111. [M.I. Tereshchenko. A page from the biography].

23. Мейерхольд Вс. Статьи. Письма. Речи. Беседы. Часть первая. 1891-1917. М.: Искусство, 1968. [Essays, Letters, Speaches, Conversations].

24. Лядов Анатолий Константинович (1855-1914) // http://music.edusite.ru/p130aa1.html (дата обращения 15.05.2013). [Lyadov Anatoliy Konstantinovich (1855-1914)].

25. Уварова И.П. Смеется в каждой кукле чародей. М.: РГГУ, 2001; также в: http://uvarova.jimdo.com/смеётся-в-каждой-кукле-чародей/ (дата обращения 15.05.2013). [A magician laughs in each marionette].

26. Добровольская Г. Михаил Фокин. Русский период. СПб.: Гиперион, 2004. [Michel Fokine. Russian period].

27. Мейерхольд Вс. Театр (К истории и технике) // Театр. Книга о новом театре. Сборник статей. 1908. Репринтное издание. М.: ГИТИС, 2008. С. 101-146. [Theatre. On history and technique].

28. Сергей Дягилев и русское искусство: В 2 т. / Сост., вступ. ст. и коммент. И.С. Зильберштейна, В.А. Самкова. M.: Изобразит. искусство, 1982. [Sergey Diaghilev and Russian art].

29. Дунаева Н.Л. «Лядовский эпизод» в истории создания балета «Жар-птица» // Из истории русского балета. Избранные сюжеты. СПб.: Мин. культуры РФ; Академия русского балета им. А.Я. Вагановой, 2010. С. 112-124. [Liadov’s episode in the history of The Firebird ballet].

30. Обатнина Е.Р. Материалы А. М. Ремизова в архиве Р. В. Иванова-Разумника // Ежегодник рукописного отдела Пушкинского дома на 1997 год. СПб.: Дмитрий Буланин, 2002. С. 3-23. [Remizov’s documents in R. V. Ivanov-Pazumnik’s archive].

31. Волконский С.М. Отклики театра. О естественных законах пластики. М.: URSS, 2012. [Responses from theatre. On natural laws of plasticity].

32. Вишневецкий И. Сергей Прокофьев, документальное повествование в трех книгах // Топос. Литературно-философский журнал. 2008. № 9. http://www.topos.ru/article/6439#1 (дата обращения 15.05.2013). [Sergey Prokofiev: Documentary narrative in three books].

33. Шевеленко И.Д. Модернизм как архаизм: национализм и поиски модернистской эстетики в России. М.: Новое литературное обозрение, 2017. [Modernism as archaism: nationalism and search for modernist aesthetics in Russia].


Review

For citations:


Sirotkina I.E. Possessed with dance: mystery plots in Russian modernist ballet. Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion. 2019;(3):132-149. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-3-132-149

Views: 280


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-4158 (Print)