Preview

Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion

Advanced search

The art of sound transformation of the shaman in the Nganasans rituals

https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-3-112-131

Abstract

Shamanic rite as a complex phenomenon requires interdisciplinary study from the point of view of different scientific disciplines (like as Ethnography, Religious studies, Philology, Art, Psychology and other sciences). As a syncretic phenomenon of early art, shamanic ritual combines different types of art — music, poetry, theater, pantomime, dance, arts and crafts. This article discusses the musical aspect of the shaman ritual in the ritual’s context that takes into account the ideological significance of music in the ritual, because the music plays an important role in the transfer of the sacred content of the ritual. The article is based on the author’s field materials (Nganasan shaman rituals by Tubiaku Kosterkin and by Diulsymiaku Kosterkin, which were recorded in 1989 and 1990), scientific literature. The article discusses in detail the techniques of musical expressiveness in the rite, through which the shaman embodies the images of his spirit assistants, as well as creating an ecstatic atmosphere of the ritual. It is recognizable by hearing some melodies-leitmotivs of main shamanic helper-spirits (these leitmotivs are musical markers attached to each of shamanic helper-spirits); onomatopoeic signals imitating the voices of the zoomorphic helper-spirits of the shaman (animals and birds); ritual musical instruments and phonoinstruments (a drum with a drumstick, shaman staff, shaman’s costume pendants etc.); polyphonic texture of ritual singing, built on the principle of responsoria (a solo singing shaman alternates with an ensemble singing of shaman assistants). In conclusion, the article emphasizes the sacred role of music in the shaman rite. The music is a mediator between the supernatural and the real worlds, it helps for shaman performs his ritual function (shaman’s transformation into supernatural beings due to the sound of shaman songs, onomatopoeia, instrumental ringing).

About the Author

O. E. Dobzhanskaya
Arctic State Institute of Culture and Arts. Dudinka
Russian Federation

Oksana Dobzhanskaya, Dr. of Sci. (Art History), professor.

Bld. 4, Ordzhonikidze st, Yakutsk, 677000 Republic of Sakha (Yakutia)


References

1. Шартье Д. Что такое «воображение Севера?» // Геокультуры Арктики: методология анализа и прикладные исследования / Под общ. ред. Д.Н. Замятина и Е.Н. Романовой. М.: Изд-во «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2017. С. 13-27. [«What is «the imagination of the North?»].

2. Ожегов С.И. Словарь русского языка.: изд. 20. Под ред. Н.Ю. Шведовой. М.: Русский язык, 1988. [Russian dictionary].

3. Топоров В.Н. Ритуал, тексты, язык // В.Н. Топоров. Исследования по этимологии и семантике. Т. 1. М.: Языки славянской культуры, 2004. С. 484-707 [Ritual, texts, language].

4. Добжанская О.Э. Шаманская музыка самодийских народов Красноярского края: монография. Норильск: Изд-во АПЕКС, 2008. [The Shaman music of Samoyedic People of Krasnoyarsk region].

5. Грачева Г.Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра (на материалах нганасан XIX-XX века). Л.: Наука, Ленингр. отд-ние, 1983. - 173 с. [The traditional world-view of Taimyr hunters (on Nganasans materials of 19th - 20th centuries].

6. Добжанская О.Э. История изучения нганасанского шаманства // Томский журнал лингвистических и антропологических исследований. 2013. № 2. С. 100-105. [«The history of the studying of Nganasans shamanism»].

7. Hultkrantz, A. (1989) «The place of shamanism in the history of religions», Shamanism: Past and Present (ISTOR, 1-2). Budapest-Los-Angeles: Fullerton, pp. 43-52.

8. Грачева Г.Н. Шаманы у нганасан // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири. Л.: Наука, Ленинградское отделение, 1981. С. 69-89. [«The shamans of the Nganasans»].

9. Грачева Г.Н. К этнокультурным связям нганасан // Этнокультурные контакты народов Сибири. Л.: Наука, ленинградское отделение, 1984. С. 84-98. [«To the ethno-cultural connections of the Nganasans»].

10. Добжанская О.Э. Песня Хотарэ. Шаманский обряд нганасан: опыт этному-зыковедческого исследования. СПб.: Изд-во «Дрофа», 2002. [The song of Hotare].

11. Костеркина Н.Т., Хелимский Е.А. Малые камлания большого шамана. Первое камлание. Второе камлание // Таймырский этнолингвистический сборник. М.: РГГУ, 1994. Вып. 1. С. 17-107. [«The small rituals of the great shaman. First ritual. Second ritual»].

12. Graceva, G. (1989) «Nganasan and enets shamans’ wooden masks», Shamanism: Past and Present (ISTOR, 1-2). Budapest-Los-Angeles: Fullerton, pp. 145-153.

13. Таймырский этнолингвистический сборник: Материалы по нганасанскому шаманству и языку / Под ред. Е.А. Хелимского. М., РГГУ. 1994. Вып. 1. [Taimyr ethno-linguistic collection: Materials on Nganasan shamanism and language].

14. Попов А.А. Нганасаны: Социальное устройство и верования / Отв. ред. Г.Н. Грачева, Ч.М. Таксами. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1984. Popov A.A. (1984) [Nganasans: Social organization and beliefs].

15. Попов А.А. Тавгийцы. Материалы по этнографии авамских и вадеевских тавгийцев // Тр. Ин-та этнографии. М.-Л.: Изд-во АН СССР, 1936. Т. 1, вып. 1. [Tavgi. Materials on ethnology of Avam and Vadeev Tavgi people].

16. Dobzhanskaya, O.E. Samoyedic Shamanic Drums: Some Symbolic Interpretations // Shamanhood and Mythology. Archaic Techniques of Ecstasy and Current Techniques of Research: In Honour of Mihaly Hoppal, celebrating his 75th Birthday / Ed. by Attila Mateffy and Gyorgy Szabados. Hungarian Association for the Academic Study of Religions. Budapest 2017. P. 63-75.

17. Добжанская О.Э. Шаманские фоноинструменты самодийских народов: типология в контексте ритуального функционирования // Традиционная культура (научный альманах). 2009. № 3 (35). С. 92-104. [«The shaman instruments of Samoyedic peoples: typology in the context of ritual functioning»].

18. Нганасанская музыка: Альбом из 2 грампластинок / Сост. и автор статьи И.А. Богданов. Зап. 1974 г. Грп. С 30-1765-00. Б.м.: Мелодия. Вып. 1982. [Nganasan’s music].

19. Замятин В.Н. Геокультурное пространство Арктики: онтологические модели воображения // Геокультуры Арктики: методология анализа и прикладные исследования: монография / Под общ. ред. Д.Н. Замятина и Е.Н. Романовой. М.: Изд-во «Канон+» РООИ «Реабилитация». С. 28-37. [«Geo-cultural space of Arctic: the ontological models of imagination»].


Review

For citations:


Dobzhanskaya O.E. The art of sound transformation of the shaman in the Nganasans rituals. Studia Religiosa Rossica: Russian Journal of Religion. 2019;(3):112-131. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-4158-2019-3-112-131

Views: 367


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-4158 (Print)